5. lokakuuta 2014

Petroskoi

Luvassa vähän pidempi reissupostaus kerralla. Kyseessä oli kolmen päivän työmatka, tosin vaan yks päivä sisälsi enemmän ohjelmaa ja kaks muuta meni suurimmaks osaks reissatessa. Lähtökohdat tälle matkalle eivät omalta kohdalta olleet kovin mahtavat. Eka olin alkuviikosta flunssassa ja tiistaina pakatessa miun selässä naksahti jotain ja sen jälkeen kävelykin meinasi tehdä välillä tiukkaa. En kuitenkaan halunnut jättää reissua väliin, niin lähdin mukaan kivuista huolimatta. 1.11.21.31.4
Lähdettiin reissuun keskiviikkoaamuna. Meillä oli koko reissun ajan pikkubussi käytössä, niin sillä päästiin liikkumaan kätevästi paikasta toiseen. Päästiin rajan yli sujuvasti ja pysähdyttiin Öljymäelle syömään. Siitä matka jatkui kuoppaisella tiellä kohti Petroskoita. Välillä pysähdyttiin kahville. Perille päästyä ohjelmassa oli heti majoittuminen. Meillä oli omat huoneet keskustan Park Inn-hotellista, kelpas paremmin kuin hyvin. Sen jälkeen mentiin syömään hotellin omaan ravintolaan pitkän kaavan mukaan. Miun ruokalistalla oli lohikeittoo, joku pihvi lohkoperunoilla ja jälkkäriks suklaakakkua. Illalla suuntasin vielä tutkimaan kaupunkia parin työkaverin kanssa. Tarkoitus oli katsastaa keskusta mutta lähettiin vahingossa väärään suuntaan ja tulikin vähän pidempi iltalenkki. Selkä oli suht hyvä tuossa vaiheessa, en tiiä oliko liikunnalla vai alkumaljalla suurempi osa kivunlievityksessä :D 2.12.22.32.42.52.62.72.82.9
Torstai oli varsinainen ohjelmapäivä. Vierailtiin mein projektin yhteistyöpaikoissa eli erilaisissa urheilukouluissa. Eka oli jalkapalloon keskittyvä ja siellä meille kerrottiin heidän toiminnastaan ja esiteltiin tuo kenttä. Miulla meni varmaan puolet asiasta ohi, koska istuminen sattui niin kovin ja oli vaikeaa löytää sopivaa asentoa. Seuraavana käyntikohteena meillä oli Petroskoin suurimpaan lähiöön juuri valmistunut uimahalli. Kuten kuvista näkyy, niin kontrasti ympäröivään alueeseen oli suuri. Suurin osa Petroskoista oli tuommoista karumpaa aluetta, toki keskustan alueella oli enemmän uusia rakennuksia. Viimeinen käyntikohde oli hiihtokeskus. Se oli myös pelastus miun selälle, sillä ulkoillessa käytiin semmolla alueella missä oli mm. erilaisia tankoja. Kävin roikkumassa yhessä tangossa ja heti kun roikuin siinä, niin jotain selässä rusahti. Kipu ei kävinnyt kokonaan, mutta olo ja ryhti oli huomattavasti parempi. Istuminenkaan ei sattunut enää niin paljoa, niin pystyin juomaan teeni kunnolla. Meille oli myös varattu tuommosia herkkuja. Muutenkin ihmiset tuolla reissussa oli mukavia ja otti meijät tosi hyvin vastaan.2.102.11
Illalla mentiin syömään ja keilaamaan. Söin tuolla parhaan kanasalaatin ikinä. Tarpeeks kanaa ja sopivasti maustettu ja semmonen sopivan kokoinen annoskin vielä. Ruoan jälkeen keilaamaan. Meille oli varattu radat puolekstoista tunniks ja loppuajasta päästiin hohtokeilaamaankin. Oon melko huono keilaamaan mut sain mie muutaman täyskaadonkin tehtyä :) Illalla kävin vielä keskustassa kävelemässä. Miun mielestä Petroskoi on turvallinen kaupunki, ihan rauhassa sai yksin kävellä keskustassa ainakin tuolleen arkena myös ilta-aikaan. 3.13.23.33.43.5
Perjantaina edessä oli enää aamupala ja kotimatka. Matkalla pysähdyttiin samoissa paikoissa mitä menomatkalla. Nää alimmat kuvat on sieltä kahvilalta, mikä sijaitsi Petroskoin ja rajan puolessavälissä. Öljymäellä syötiin ja ostettiin tuliaisia ja rajalla tehtiin vielä vikat ostokset. Takaisin Joensuussa oltiin iltapäivästä ja kotiin tultua piti joutua melkein heti reeneille. Pienellä riskillä menin lauantaihin kauden avaukseen ja onneks selkä kesti molemmat pelit, mutta siitä voisin kirjoittaa vielä erikseen. Kokonaisuudessaan tykkäsin kyllä tuosta reissusta, vaikka aina ei ihan helppoo ollutkaan. Miulla on kiva työpaikka ja kivat työkaverit, vaikkei kaikki tuolla reissussa olleetkaan. Mut pääsin ainakin paremmin tutustumaan niihin, ketkä tuolla oli :)